De schildpad - Reisverslag uit Masqat, Oman van Frank - WaarBenJij.nu De schildpad - Reisverslag uit Masqat, Oman van Frank - WaarBenJij.nu

De schildpad

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

05 November 2013 | Oman, Masqat

Vanochtend was het al vroeg dag. Precies een week zijn we nu in Oman. Veel mooie en bijzondere ervaringen zijn voorbij geschoten. Maar deze ochtend iets op het programma waar we allebei erg naar uitkeken. Het opstaan ging vrij snel en snel naar de verzamelplek om onder begeleiding naar het strand te gaan. Niets is zeker of gegarandeerd als je daar naar toe gaat. Dus moest er eerst even gewacht worden. Inmiddels waren we in gesprek geraakt met twee Nederlandse stellen die in Doha (Qatar) woonden. Een daarvan notabene uit Numansdorp. Op gegeven moment werd we echter gewenkt door de gidsen. Het was tijd om verder het strand op te gaan.

Daar aangekomen zagen we de eerste schildpad. Die was net op weg om terug te gaan naar zee. Rustig vooruit schuivend met z'n poten. Tot het water over hem heen spoelde en hij opeens weg was. Het was nog te donker voor foto's helaas. Een heel bijzondere ervaring om zo te zien. Iedereen van de groep was hier al blij mee.

En toen bleek dat er verderop een andere schildpad haar eieren aan het leggen was. In kleine groepen konden we daar kijken. Het werd al wat lichter en alles werd steeds beter zichtbaar. Voor onze neus zat een groene schildpad van wel bijna een meter! Wonderlijk! Onbeschrijfelijk! Kippenvel!

De zon die uit de zee komt, steeds meer licht en zo'n groot zeedier voor je neus! Beter kon op dat moment niet. De schildpad begroef de eieren en begon zich een weg te banen richting zee. Dit was voor de gidsen het moment ons terug te brengen naar het visitor center. Voldaan liepen we terug en bleken de ontmoette Nederlanders een leuk gezelschap. De mannen werkten voor Shell in Qatar en hun verhalen leverden een leuk beeld op hoe dat in z'n werk gaat.

Terug bij de tent ging Sas nog wat slaap inhalen, terwijl Frank genoot van de ochtend zon. Alles kon wat rustiger aan deze dag, de af te leggen afstand was vrij kort en onderweg geen grote plannen.

Na het ontbijt onderweg naar Sur, waar een mooi uitzicht over de stad, haven en kruising Arabische Zee/Golf van Oman is uit een vuurtoren. Hierna een oude Dhow werf bezocht. Dit zijn traditionele houten boten met prachtige details. Doet denken aan piraten schepen. Ook andere indrukwekkende houtbewerking was hier te zien.

De weg vervolgd langs de kust met uitzicht op de blauwe zee. Zo helder als de zee hier is hebben we nog nooit gezien. Dus af en toe stop je dan om de voetjes even in het water te zetten. Na de lunch al vroeg bij het hotel, waar we op ons gemak van het zwembad hebben genoten. Met mooi uitzicht op de Golf van Oman is het goed vertoeven in de zon. De plannen voor de laatste dagen worden gesmeed, waarbij er meer tijd is om even tot rust te komen. Wat een goede afsluiting is van alle belevenissen tijdens onze reis.

• 05 November 2013 - 20:14

Kasper En Ilse:

Yo Frenk en Sas,
    TOP verhalen hoor, leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Frank. Heb je nog een wedstrijdje sprinten gedaan met de schildpad of te bang voor een complete vernedering? ;)
    Sas, hou je m'n BOJ een beetje in de gaten. Al dat roekeloze rijden van hem.......
    Veel plezier nog en tot snel!
    Kasper en Ilse

ps Frank; het begint zondag om 16:30

• 06 November 2013 - 08:24

Mams:

niets leuker om na het ontbijt de dag te beginnen met het lezen over jullie ervaringen. ik hoop dat jullie een zo'n bijzondere foto hebben gemaakt die ik kan schilderen.geniet er nog even van en goede ries verder.xx ma

• 06 November 2013 - 10:12

Jan Van Der Veer:

Hey Saskia en frank,

Parachtig die verhalen, begrijp er uit dat het wel een heel bijzonder land is met prachtig cultuur en natuur. Het is nu woendag bij ons dus wens ik jullie een goede reis en tot morgenochtend op Schiphol.

Ben zeer beieuwd naar alle verhalen en hopelijk nog meer foto's of misschien nog wel een flimpje (of heb je de camera niet bij je).

Tot ziens op Schiphol.

Groetjes en goede reis,