Door het zand - Reisverslag uit Al Mintirib, Oman van Frank - WaarBenJij.nu Door het zand - Reisverslag uit Al Mintirib, Oman van Frank - WaarBenJij.nu

Door het zand

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

04 November 2013 | Oman, Al Mintirib

Na een nacht slapen was het al weer vroeg tijd voor het ontbijt. We werden op gehaald door een bedoeïen gids welke ons door de woestijn zou leidden. In totaal zo'n 150 kilometer.

Een fantastische ervaring. Sas begon de ochtend als chauffeur en ging snel op weg. Buiten sommige korte uitstapjes naast de weg ging dat prima. De gids vond het daarom tijd om wat steile duinen op en af te rijden alvorens we de weg vervolgden door de woestijn. De gids was een vrije jonge knul met leuke verhalen over van alles en nog wat over hoe hij leeft. Hij leeft zijn hele leven al in de woestijn.

Na anderhalf uur was het tijd om te wisselen en ging Frank achter het stuur. Hij had tijdens de eerdere stukken gehoord dat de gids vertelde dat als je snelheid maakt de hobbels minder erg lijken. Dus de snelheid ging er goed in. Waarbij Sas achter in soms bijna tegen het dak ging. En de gids niet bepaald onder de indruk even in slaap was gedommeld. Aan het einde was het tijd om nog serieuzer duinen te rijden. Na kort inkomen leverde dit waar spektakel op. Steile duinen omhoog en omlaag door heel los zand. Heel gaaf!

Na de laatste duin omhoog was het zover. Ineens het uitzicht op de Arabische zee. Wederom simpelweg indrukwekkend om het water ineens te zien opduiken. Dus de weg over en naar het strand rijden, om hier vervolgens gewoon over heen te rijden terwijl vissers hun netten legen en de duizenden meeuwen toekijken. Uiteindelijk de weg vervolgd richting Al Askarah.

Als afsluiting een gezamenlijke lunch met de gids, die we hier zouden afzetten. Hij hoopte op iemand uit zijn dorp die hem kon meenemen later. De lunch bestond uit king fish, rijst, yoghurt en een sausje van tomaat. Lekker mixen en met de handen eten. Een heerlijke lunch!

Daarna doorgereden naar Ras al Jinz. Op de rechter boven hoek van Oman. Omdat dit zo voorspoedig ging leek het Frank het juiste idee om een afbuiging naar links te negeren. Gelukkig lette Sas op zodat we niet met auto en al van een onderbroken stuk snelweg zo het water indoken . Daarna maar een korte stop langs het strand met een warme zee. Niemand te zien op de stranden. Uiteindelijk ingecheckt in het Ras al Jinz Turtle Center. Overnachting in een tent met uitzicht op de zee. Wie nu grote kampeer beelden voor zich ziet: Het is een tent met licht, airco, koelkast, elektriciteit, toilet, douche en televisie. Kamperen voor mietjes dus.

Maar het uitzicht is fenomenaal. De wekker zal vannacht gaan om vier uur een begeleide toer te doen naar het beschermde schildpadden strand. Hopelijk gaan we die dan ook zien! We verheugen ons erop. Dat zou een mooi begin zijn van het derde stuk van de reis langs de kust terug naar Muscat.

• 04 November 2013 - 14:30

Mams:

t'is maar goed dat jullie iets zand gewend zijn van hier,maar ziet er leuk en lekker warm uit.en nu alweer het derde van de reis ingaan.tot hoerns.xx

• 04 November 2013 - 15:57

Jan Van Der Veer:

Hoi Saskia en Frank,

Ziet er allemaal schitterend uit, lijk mij een mooi land. Wat ik van jullie lees is ook wel heel veel uitdagingen die jullie ondervinden. Het wordt een prachtige ervaring om op terug te kijken als je dadelijk weer terug ben in Holland. Want dat gaat wel vlug.
    Geniet ze pa